Monday, March 23, 2009

60 Eatrh Hour






























W
HAT IS EARTH HOUR?
earth hour adalah program yang telah dijalankan di Sydney, namun program ini mendapat perhatian oleh pihak UN dan WWF,program ini bukan lah satu paksaan kepada sesiapa yang nak menyertainya, ia adalah volunteer program,program ini dijalankan sebagai salah satu tindakan susulan kepada masalah global yang semakin teruk iaitu pemanasan global. earth hour akan dijalankan pada 28 march 2009, pada 8.30mlm hingga 9.30malam, dimana semua penduduk bumi dikehendaki memadam segala lampu, lampu-lampu jalan dan yang melibatkan keselamatan tidak boleh dipadam. dengan memadam lampu selama sejam tidak dapat mengatasi masalah pemanasan global, namun sekiranya earth hour dapat memujuk semua penduduk bumi untuk memadam lampu, ini menunjukkan bahawa kita sepakat dan menghantar mesej bahawa pemanasan global ini sebenarnya dapat diatasi.

KESAN PEMANASAN GLOBAL
pemanasan global telah pun terjadi sejak abad ke 20 lagi.suhu bumi meningkat 0.18c setiap 100tahun.berikut adalah top5 deadlist effect gloobal warming.

  1. pembiakkan nyamuk berleluasa- ini akan terjadi pada kawasan utara san selatan dimana kawasan bersalji mengalami pemanasan dan mencairkan ais, disitu nyamuk akan membiak dan membawa pelbagai wabak.
  2. kemarau-dikawasan desert, akan byk haiwan yang akan mati akibat kemarau
  3. laut x selamat-pelbagai pencemaran udara yang terjadi di atmosfera, pelbagai GHG*(green house gas) dilepaskan , laut akan menyerap gas atau toksin kedalam laut,
  4. economic- pemanasan global menyebabkan banyak aktiviti tergendala, dan mempengaruhi ekonomi semua negara.
  5. peningkatan aras laut -semestinya apabila panas ais akan cair, air akan memenuhi ruang dipermukaan bumi, dan menyempitkan permukaan bumi, ape cerita orang-orang yang duduk kat p.pinang?pulau tioman ? pulau pangkor dan pesisir pantai?akan nampakah kedudukan mereka didalam peta?


























BAGAIMANA IA TERJADI
sebenarnya ada dikalangan org yang tidak mempercayai kesan rumah hijau dan pemanasan global. namun hakikatnya, seperti yang diketahui, haba boleh dipindah melalui konduksi, perolakan , dan radiasi. matahari memancarkan cahaya ke bumi dan haba sampai ke bumi dengan cara radiasi, bumi akan menyerap dan juga memancarkan kembali haba dari matahari sabagai infrared radiation , namun haba yang dipantulkan kembali oleh bumi ini terperangkap di sekitar atmosfera kerana kepelbagaian gas diudara , seperti

  1. Carbon dioxide
  2. oxygen
  3. nitrous oxide
  4. hydrofluoroCarbon
  5. perfluorocarbon
  6. methane
  7. sulphur hexafluoride
gas ini terhasil daripada open burning, industry kereta dan lain2.gas- gas ini akan memerangkap haba yang dipantulkan oleh bumi.

CARA ATASI

  1. tanam banyak pokok, utk kurangkan co2
  2. gunakan clean development mechanism
  3. sokong aktiviti pemuliharaan alam

SIAPA LAGI YANG JOIN?
Sunway Intergrated Resorts include:
Sunway Pyramid
Sunway Lagoon
Sunway University College
Sunway Resort Hotel & Spa
Sunway Medical Centre
Menara Sunway
KL Sentral,
A World-Class Transit Hub
Corporate Office Towers and Business Suites
International Hotels
Luxury Condominiums
Retail Malls & Serviced Apartments
KL Tower
jambatan p.pinang
Bangunan Sultan Abdul Samad
Dataran Merdeka
Perpustakaan DBKL
Menara 1 DBKL, Jalan Raja Laut
Menara 2 DBKL, Jalan Raja Laut
Menara 3 DBKL, Jalan Raja Abdullah
Bangunan Kelab DiRaja Selangor
Petronas Twin Towers


"STEM THE TIDE OF GLOBAL WARMING"
"TURN OFF THE LIGHT ON 28MARCH. 8.30PM-9.30PM"
"VOTE THE EARTH"

No comments:

Post a Comment